YOU CAME HERE FOR A REASON

8 MENTAALISTA VINKKIÄ, JOIDEN AVULLA LAIHDUT JA ELÄT TERVEELLISESTI LOPPUELÄMÄSI

8 MENTAALISTA VINKKIÄ, JOIDEN AVULLA LAIHDUT JA ELÄT TERVEELLISESTI LOPPUELÄMÄSI

 

Heippa rakkaat ystävät,

 

Tämä postaus -aihe on osoittautunut  yhdeksi toivotuimmista aiheista snapchat-keskustelujen kyselyissä, joten sain vihdoin aikaiseksi kasata yhteen parhaimmat mentaaliset vinkit laihduttamiseen ja terveellisten elämäntapojen tuuliin ja tuiskeisiin! Haluan puhua tästä aiheesta myös sen vuoksi enemmän, koska olisin toivonut itse kuulevani näitä ohjeita silloin, kun kamppailin henkisesti ja fyysisesti omien elämäntapojeni kanssa erityisen voimakkaasti. Viimeiset kaksi vuotta olen kuitenkin pysynyt  tasapainoisessa kunnossa syömisten ja urheilun suhteen, vaikka toki tähänkin ajanjaksoon erilaisia ruokavaliokokeiluja on jokseenkin mahtunut.

Suurin järkytys itselleni tapahtui elämäntapojeni kanssa vuonna 2014/2015 vaihteessa, kun kisojen jälkeen pamahti suhteellisen nopeasti noin 10-15 kiloa lisää painoa. Kisan jälkeinen masennus oli tähän lihomiseen ehkä se suurin syy ja tietysti oma tietämättömyys siitä , miten kroppa oikeasti toimii tiukan dietin jälkeen.

En henkilökohtaisesti usko siihen, että kestävää elämäntapamuutosta voi tehdä ilman mentaalista ja psykologista taustatyötä. Se, että tulostaa netistä jonkun isolle massalle heitetyn ohjelman ruokavaliosta ja reenistä tarjoushintaan, voi tuottaa jopa loppupeleissä enemmän harmia kuin hyötyä.

Mieli alkaa suorittaa ohjelmaa ensin täydellä innolla ja sitten jossain vaiheessa se alkaa usein salaa toivoa, että loppuisipa tämä dieetti jo, ”pääsisipä takaisin rentoutumaan entisiin elämäntapoihin”.

Jos mieli suorittaa koko matkan, se suorittaa myös perillä. Se hyvä olo liikunnan ja ravinteikkaan ruoan jälkeen on sinun käytössäsi jo heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Sinun tehtäväsi on vaan löytää ne sinun lempi tapasi toteuttaa näitä asioita. Onko kiipeily, juoksu ,sali vai tanssi sinun juttusi? Mitä kasviksia sinä rakastat? Mistä mauista pidät ruoissa?

Mielesi on sama tänään, kun se on sen 20 kilon päästäkin, joten on erittäin tärkeää miettiä minkälaisia ajatuksia sinne itsestäsi istutat. Millaista tunnetta haluat tuntea urheilun ja puhtaan ravinnon ansiosta?

Valitse siis itsellesi sopiva laji ja omat suosikit terveellisistä vaihtoehdoista. Näe itsesi jo tänään sinä henkilönä, joka haluat olla ja pohdi miten tämä henkilö miettisi itsestään ? Mitä tapoja hänellä olisi? Millä tavalla hän puhuisi itselleen ? Sillä sinä voit olla mielessäsi jo tänään tämä henkilö, huolimatta ulkoisesta olemuksestasi.

Miksi niin moni laihduttajista ja suurimman pudottajan kisaajistakin lihoaa sitten takaisin? Tiedon puutteesta ? En suoraan sanottuna usko.

Meiltä ei puutu kyllä nykyajan internet maailmassa tietoa terveellisestä ravinnosta ja urheilemisesta. Se mikä meiltä puuttuu on kyky käsitellä niitä tunteita mitä laihduttaminen tuo mukanaan. Tietoa ja itsetutkiskelutaitoja siitä miten muuttaa niitä pinttyneitä toimintatapoja, joita nämä tunteet saa ihmisen tekemään. Laihduttaminen on itsessään helppoa mutta se tunne-elämä, joka tulee sen kaupantekijäisinä on kaikkea muuta.

Tässä postauksessa haluankin siis avata sitä, miten laihtua pysyvästi ja miten saada henkistä rauhaa elämäntaparemonttiin.

1. OLE HEMMETIN YLPEÄ ITSESTÄSI , JOS USKALLAT MENNÄ EPÄMUKAVUUSALUEELLE JA YRITÄT TEHDÄ JOTAKIN MITÄ ET ENNEN OLE TEHNYT

 

Vaatii järkyttävää rohkeutta muuttaa tapoja, sillä tapojen muuttaminen tuottaa vääjäämättä AINA ikäviä tuntemuksia. Joten, jos olet yksi niistä, joka uskaltaa edes yrittää, lähetän sinulle siitä hyvästä ison halauksen.

 

2. SELITÄ JA VISUALISOI ITSELLESI VASTAUS KYSYMYKSEEN MIKSI ?

 

Mieti miksi haluat tehdä elämäntaparemontin? Mieti kaikkia niitä asioita, jotka tuottavat sinulle lisäarvoa elämään sen ansiosta. Voisitko jaksaa olla aktiivisempi äiti lapsillesi ja leikkiä heidän kanssa enemmän? Iloisuutta ja lämpöä hehkuva ystävä ja kumppani ? Itsevarmuutta hehkuva ilmestys, jolla on energiaa, vaikka muille jakaa? Voisitko olla itsevarmempi muutoksen ansiosta menemään treffeille ? Jaksamaan töissä ja vapaa-ajalla paremmin? Hymyilemään enemmän ? Mikä on sinun motivaatiosi syy muutokselle?

Jos teet muutosta jollekkin muulle kuin itsellesi, niin syyt ovat jo lähtiessään hakoteillä. Mieti miten muutos tekee juuri sinusta paremman sinän, vaikka tämä muutos toki vaikuttaisi positiivisena sivuvaikutuksena myös kanssaeläjiisi.

 

On tärkeää, että syyt ovat niin hemmetin inspiroivia, että räjähdät sängystä ylös innosta hehkuen, koska tiedät mitä olet tekemässä ja miksi. Kukaan ei ole liian väsynyt nousemaan klo 3 aamulla, jos kyseessä on lento Bahamalle, joten yritä saada nämä syyt samalle tasolle inspiraation kanssa. Käytä värejä, kuvia, lauseita yms. www.weheartit.com -sivusto on tämähän oiva apuväline pinterest:in kanssa.

 

On hyvä myös muistaa ne syyt, jotka kannat mukanasi, jos jätät projektin tekemättä. Voit katsoa molempia syitä paperilta heikkoina hetkinä. Jo pienenä opimme, että jos jollakin asialla on huonoja seurauksia, jätämme ne tekemättä. Aikuisena, kun olemme itse vastuussa itsestämme, näitä seurauksia ei ole, joten joskus niitä seurauksia on myös hyvä luoda itselleen, jotta projektin ottaisi tosissaan.

 

3. KESKITY SIIHEN, ETTÄ SELVIÄT TÄSTÄ PÄIVÄSTÄ

 

Suurin haaste siinä, että kun alamme toteuttaa jotakin uutta asiaa on se, että tulemme face-to face sille todellisuudelle kuka olemme tänään ja kuka haluamme olla tulevaisuudessa. Homma saattaa lysähtää jo tähän vaiheeseen, jos oikeaa ajatusmallia ei saa käytäntöön. Jos on keskittynyt ainoastaan siihen miten paljon tehtävää on ja miten raskaalta tämä kaikki tulee tuntumaan ja miten pitkä prosessi tämä on, niin kuka tahansa väsähtää jo lähtöviivalla. Ainut mihin sinun tulisi keskittyä on tämä päivä. Yritä päästä tämä päivä läpi, jotta sinulla on huomenna uudet energiat käytössä huomista päivää varten. Ja mieti, että päivä päivältä hommat käy helpommaksi. Kun uusi tapa alkaa astua voimaan rituaaliksi, et kohta enää edes joudu miettimään koko asiaa.

 

 

4. OLE SIIS TAPOJEN ALAINEN ÄLÄ KURINALAINEN: ÄLÄ ELÄ KIELTÄMISEN KAUTTA

 

Psykologisesti on paljon helpompaa lisätä hyviä tapoja elämään, kun kieltäytyä pahoista tavoista kokonaan. Mitä enemmän lisäät hyviä tapoja esim. aamukävely raikkaassa ilmassa, sitä helpommin huonot tavat alkavat sulaa hyvien alta pois elämästäsi.

 

Kun hyvä tapa aamukävelystä alkaa sujua, voit lisätä siihen terveellisen aamupalan, sitten päivällisen yms. Kaikki heti , äkkiä, halvalla ja helposti ei vain toimi. Usein ihmiset lihoavat pussikuurikeittojen ansiosta aina 1,5 kiloa takaisin yhtä pudotettua kiloa kohti, joten anna itsellesi ja projektille aikaa.

 

Hyvien tapojen kanssa on erittäin ihanteellista elää. Huonot tavat taas ovat erittäin helppo kyllä oppia mutta niiden kanssa eläminen on lopulta yhtä h#lvettiä.

 

Muista, että tämä hetki on ollut sinulle puoli vuotta sitten tulevaisuutta, joten päätä tehdä tänään jotakin toisin ja kiität itseäsi myöhemmin. Tee valintoja, joiden kanssa voit oikeasti elää loppuelämäsi. Meillä on tapana yliarvioida se mitä voimme tehdä vuodessa ja aliarvioida se mitä voisimme tehdä esim. 3-5 vuodessa, joten muista tämä eri elämäsi tapahtumien aikana.

 

 

5. TUTKI KÄYTTÄYTYMISTÄSI

Jotta voit alkaa parantaa tapojasi, sinun tulee olla tietoinen niistä omista ongelmakohdistasi päivän aikana, joissa syöminen lähtee käsistä. Kirjaa esimerkiksi eilisen ruokailu-ajoistasi ylös kellonajat ja pohdi syötkö tasaisesti päivän mittaan? Voisiko illan mättöateriat johtua kenties ruoan nipistelystä aamulla ja lounaalla tai ylipäätään aivan liian pitkistä tauoista syömisten välissä ? Yksi mies laihtui pelkkiä makkaroita syömällä jo sillä, että söi makkaroita tasaisesti, joten tässä ajatuksessa on oikeasti järkeä.

Kirjoita myös ylös, jos tapanasi on napostella esim. karkkia aina töiden jälkeen tai hermostuneena/stressaantuneena tai väsyneenä. Näin tulet rehelliseksi niille tavoille mitä toistat päivästä toiseen.

Kirjaa ylös sitten millä tavalla korvaat nämä entiset tapasi. Soitatko karkkien sijaan ystävälle, selailetko kännykkää, ostatko hedelmän tms. Sinulla tulee olla tämä uusi tapa suunniteltuna valmiiksi, jotta voit edetä sen kanssa eteenpäin.

 

6. PANOSTA LAATUUN

 

Niillä resursseilla ja budjetilla mitä sinulla nyt on käytössäsi, kehotan sinua panostamaan ruoan laatuun. Jos rakennat auton halvimmilla ja ruosteisilla osilla niin voitko odottaa autolta siltin ferrarin kyytiä?

Sama asia ruokavalion kanssa. Voisiko olla mahdollista, että einesruoan jälkeen kehomme viesti saada lisää ruokaa onkin todellisuudessa viesti siitä, että tässä ruoassa ei ole ollut todellisia ravinto-aineita, joten keho huutaakin ruoan lisäämisen sijaan lisää vitamiineja ja hivenaineita?

 

 

En halua tässä postauksessa mennä syvemmälle siihen mitä sinun tulisi syödä , mutta kehotan sinua valitsemaan laadukkainta vaihtoehtoa siitä, mitä ikinä oletkaan syömässä. Jos syöt lihaa, syö kunnon lihaa. Jos syöt kasviksia, syö tuoreita kasviksia ja mielellään luomua. Jos syöt juustoa, syö kunnon juustoa. Syö tuoreita aineksia, ilman säilöntäaineita.

 

7. OLE LÄSNÄ, KUN SYÖT

 

Puuttumatta siihen mitä syöt niin se miten syöt, kertoo sinusta paljon. Syömisen alkuperäinen tarkoitus olisi lienee tuottaa nautintoa ja poistaa näläntunteen ” kipua” . Jos juoksemme smoothie kädessä liikenteessä, emmekä ole läsnä koko ruokailuhetkessä nauttimassa annoksesta, niin miten ikinä voisimme tyydyttää tuota nautinnon tunteen tarvetta. Jäljelle jää useimmiten pikemminkin vain tuo näläntunteen kipu, kun koko ruokailuhetki meni oikeastaan täysin ohi ajatusten juostessa jo seuraavissa asioissa.

Mitä hitaammin syöt, sitä nopeammin aineenvaihduntasi toimii. Ole läsnä ruokailuhetkessä. Pidä taukoja. Maistele.

 

HENGITÄ.

 

Joskus tuppaamme juoda kahvia ja energiajuomia yksinkertaisesti ihan vain hapen puutteeseen tunkkaisessa sisäilmassa, joten älä epäroi mennä kesällä nauttimaan ruokaa ulos raikkaaseen ilmaan.

Ruokailun läsnäolon voimasta luin aivan vasta huikean esimerkin, jossa 15 vuotta McDonaldsin autokaistalta ruokaa hakenut mies kokeili ensimmäistä kertaa elämässään syödä tietoisesti nautiskellen hampurilaista. Noh, se ei kerta kaikkiaan onnistunut. Hampurilainen vaati nopean tahdin ja järkyttävän annoksen ketsuppia ja majoneesia, että sen sai aina nopeasti huuhdottua ruokatorvesta alas, joten mies alkoi ensimmäistä kertaa kiinnittää oikeasti huomiota siihen, että söisi rauhallisesti ja nautinnollisesti laadukasta ruokaa.

 

KYSE EI SIIS OLE PELKÄSTÄÄ SIITÄ MITÄ SYÖT ,VAAN MYÖS SIITÄ MITEN SYÖT. KYSE EI OLE PELKÄSTÄÄN SIITÄ MITEN MONTA KALORIA POLTAT VAAN MYÖS SIITÄ MITEN INNOISSASI OLET OMASTA ELÄMÄSTÄSI, PARISUHTEESTASI, URASTASI JA MITEN NÄMÄ ASIAT NÄKYVÄT SYÖMISTAVOISSASI.

 

 

8. STRESSI ON KEHOLLE VIESTI HÄTÄTILASTA – SYÖ RAIKKAASSA JA RAUHALLISESSA TILASSA

 

Oletko huomannut joskus esim. laihtuvasi ulkomaan matkalla tai loman aikana, kun olet saanut rauhassa nauttia ruoasta? Syynä voi hyvinkin olla se, että olet kerrankin syönyt rauhassa ja stressittömässä tilassa.

 

Jos keho on aina ”paniikkitilassa” ruokaillessasi , se on keholle myös merkki siitä, että nyt on hätätilanne ja aika pistää aineenvaihdunta seis. Ihmisen keho on luotu selviytymään haastavista olosuhteista ylipäätään selviytymään hengissä. Siispä, jos stressihormoni/ kortisolitasosi nousevat tarpeeksi ylös , niin keho alkaa suojautumaan siltä, että tässä tultaisiin olemaan nyt pidemmänkin aikaa ilman ruokaa ja tämän vuoksi myös aineenvaihdunta voi hidastua.

Tällaisilla ohjeilla siis tällä kertaa. Toivon todella, että tämä postaus auttoi jotakin teistä, joka painii näiden asioiden kanssa arjessaan. Tarkoitukseni tällä hieman kattavammalla ja tutkimuksia sisältävällä postauksella oli, että voisit palata tähän kirjoitukseen aina, kun pohdit, että mistä saisit apua elämäntaparemontin läpiviemiseen tai itsesi motivointiin psykologisesti.

 

 

Jos tämä kirjoitus antoi sinulle uusia näkökulmia terveellisten elämäntapojen mentaaliseen puoleen, pelkkien parsakaalin paistovinkkien sijaan, niin älä pelkää jättää minulle kommenttia tai palautetta.

PS. Jätä myös kommentti, jos haluat podcast- version tästä postauksesta tai jos tykkäät katsoa aiheesta mieluummin videoita kuin kirjoitusta. Tiedän sitten miten kehittää postauksiani jatkossa.

 

Päivittäiset mentaali/inspiraatiovinkit:

 

Instagram:laurrenna

Snapchat: laurrenna

Fb-sivut:laurrenna

 

Rakkaudella,

Laura.

 

 

 

 

Tämän kirjoituksen inspiration apuna olleet mm:

Jakso.fi /podcastit

The Slow Down Diet- kirja /Marc David

Mel Robbins-podcastit

Actualized.org /podcastit

Yle.fi/Sarasvuo

Eroon makeanhimosta -verkkokurssi



6 thoughts on “8 MENTAALISTA VINKKIÄ, JOIDEN AVULLA LAIHDUT JA ELÄT TERVEELLISESTI LOPPUELÄMÄSI”

  • Sun kautta oon oppinu miten oikeesti todella tärkeetä ajatella myös psykologiselta kannaltakin näitä asioita. Itse syön laadukkaasti, terveellistä ruokaa, mutta ongelma on se että hotkin. En edes itse tajunnut tätä kunnes avomieheni mainitsi asiasta. Hauskinta tässä on se että myös koirani hotkii, avomieheni koira taas syö hyvin rauhallisesti ja nautiskellen. Mutta näitä sun juttuja on ihana lukea ja kuunnella, mulle on tullu tärkeeks snäpissä kuulla sun päivän vinkkejä, se saa inspiroitumaan enemmän ja jaksat aina vastailla kysymyksiin,ISO KIITOS SULLE! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *